۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

همه چیز درباره واژه “کس شعر”

امروزه کسی نیست که معنای واژه “کس شعر” را نداند و حتی به جرات میتوانم بگویم کسی نیست که کس شعر نگوید. ولی با اطمینان میتوانم بگویم که %90 خوانندگان این مطلب از تاریخچه این واژه خبر ندارند!! من اخیرا به تاریخچه این واژه پی برده ام و بر خود واجب میدانم که شما را هم در مورد این موضوع غنی کنم! البته این که من میخواهم تاریخچه “کس شعر “ را برایتان بگویم به این معنی نیست که من آدم بی حیا و بی تربیتی هستم. اصلا بگذارید توضیح بدهم تا خودتان متوجه شوید.
اول ار همه اجازه میخوام که یک کم غیر ادبی بنویسم. البته منظورم این نیست که ب ادبی بنویسم! منظورم اینه که راحت تر و خودمونی تر بنویسم.
خوب دوستان. اخیرا دیدم جایی یکی از حامیان فیمینیست پستی گذاشته بود و از جامعه مودب ایران خواسته بود در مورد شعر ها و حرفهای بی محتوا واژه ای به جز “کس شعر” رو به کار ببرند! البته یکی از خوانندگان ایشون نوشته بود بهتره بگیم “ک*ر غزل”!! و از اونجایی که خود من هم از حامیان فیمینیست هستم به دنبال راهی برای حل این معضل گشتم!
اول از همه سری به لغتنامه آنلاین دهخدا زدم و معنی اون رو اینطور دیدم :
کس شعر ُ ش ِ همان یاوه گویی است.
کرسی شعر است که اینطور تغییر پیدا کرده است.
...
خوب بقیش رو بذارید خودم بنویسم. چون اگه از اون لغتنامه کپی پیست کنم باید همش رو دوباره توضیح بدم!
در گذشته وقتی که بخاری و تلویزیون نبود، مردم باید شبهای طولانی زمستان رو سر میکردن! خداییش عذاب آوره! نه تلویزیون و نه کامپیوتر و نه بخاری!! البته اینا نبودن ولی چیزی بود که جای هرسه تای اینا رو پر میکرد! و اون چیزی نبود به جز کرسی.
مردم دور این کرسیها که اندازه میز مناظره انتخاباتی بود جمع میشدن و شعرهایی که بلد بودن نوبتی میخوندن تا حوصله شون سر نره! ولی یکم یکم دیدن بازم داره حوصله شون سر میره و هنوز کسی پیدا نشده تلویزیون رو اختراع کنه واسه همین شروع کردن به تولید شعر پای این کرسی ها! به این رویه میگفتن کرسی شعر...البته همه که خوب بلد نیستن عین من شعر تولید کنن! در هر هزار نفر یک نفر میشه محمد تقی بهار. بقیه در اصل فقط مثل الفنون کس شعر میگفتن.  ولی از اونجایی که هنوز کسی نمیدونست کس شعر چیه، بهشون نمیگفتن کس شعر نگو. البته مردم متتوجه شده بودن که این کس شعر ها دو تا ویژگی مهم داره:
1) فقط واسه گذروندن وقت هست و هیچ ارزش دیگه ای نداره
2) ان کس شعر ها در حالی که هیچ شباهتی به شعر ندارن، ولی بیشباهت به شعر هم نیستن
خلاصه این واژه کرسی شعر رفته رفته جای خودش رو به واژه بی ناموسی کس شعر داد و احتمال این هم وجود داره که با فشار قشر فیمینیست به واژه “ ک*ر غزل” هم تغییر نام پیدا کنه.
البته مدت زیادی از تولید اولین کس شعر نمیگذره ولی امروزه شاهد پیشرفته ترین و تپل ترین کس شعر ها از جانب دولتمردان هستیم.
خوب دوستان . این از تاریخچه کس شعر! حالا دیگه میتونم ادعا کنم اگه یه وقت از دنیا رفتم جاهل از دنیا نرفتم!
در پست های بعدی منتظر تاریخچه واژه هایی نظیر “ کس خل، کس مشنگ و . . . “ باشید.
هرکس در این مورد اطلاعات دیگه ای داره لطفا بذاره تا بخونیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر